10 клас
Критерії оцінюваннянавчальних досягнень учнів 10 класу
з біології тема «Вступ»
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I.Початковий |
1 |
Учень (учениця) розрізняє основні галузі застосування біологічних досліджень |
2 |
Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу про властивості живого, має нечіткі уявлення про основні галузі застосування біологічних досліджень |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію, може повторити біосистеми різних рівнів організації |
5 |
Учень (учениця) відтворює властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства |
|
6 |
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння біосистем різних рівнів організації основних положень навчального матеріалу. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) правильно відтворює навчальний матеріал про важливість біологічних знань для розвитку людства, знає біосистеми різних рівнів організації, вміє наводити окремі власні приклади біосистем різних рівнів |
8 |
Знання учня (учениці) є достатніми, він (вона) застосовує вивчений матеріал про властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати важливість біологічних знань для розвитку людства |
|
9 |
Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати важливість біологічних знань для розвитку людства, біосистеми різних рівнів організації |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) має повні, глибокі знання про властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію, здатний (а) використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення про біосистеми різних рівнів організації, важливість біологічних знань для розвитку людства. |
11 |
Учень (учениця) має гнучкі знання про основні галузі застосування біологічних досліджень, аргументовано використовує властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію у різних ситуаціях, уміє знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми про важливість біологічних знань для розвитку людства. |
|
12 |
Учень (учениця) має системні, міцні знання про основні галузі застосування біологічних досліджень, усвідомлено використовує властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати важливість біологічних знань для розвитку людства. |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 10 класу
з біології тема «Біорізноманіття»
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I.Початковий |
1 |
Учень (учениця) розрізняє віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми |
2 |
Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу про сучасні принципи наукової систематики, має нечіткі уявлення про віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми. |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює частину навчального матеріалу про сучасні принципи наукової систематики; з допомогою вчителя характеризуєї критерії виду; |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал про сучасні принципи наукової систематики;гіпотези походження вірусів; шляхи проникнення вірусів у клітини |
5 |
Учень (учениця) відтворює сучасні принципи наукової систематики; гіпотези походження вірусів; шляхи проникнення вірусів у клітини, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти; |
|
6 |
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння критерії виду; віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми.Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) правильно відтворює навчальний матеріал, знає критерії виду; віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми, вміє наводити окремі власні приклади вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин; |
8 |
Знання учня (учениці) є достатніми, він (вона) застосовує матеріал про характеристику виду за видовими критеріями, намагається аналізувати важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. Відповідь його (її) логічна, хоч і має неточності |
|
9 |
Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання для визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу, уміє аналізувати й систематизувати важливість систематики для сучасних біологічних досліджень |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) має повні, глибокі знанняї, здатний (а) складати характеристику виду за видовими критеріями; порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів |
11 |
Учень (учениця) має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує певні види грибів, рослин, тварин; визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу, уміє знаходити інформацію та аналізувати важливість систематики для сучасних біологічних досліджень |
|
12 |
Учень (учениця) має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх для класифікації певних видів грибів, рослин, тварин;визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати важливість систематики для сучасних біологічних досліджень |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 10 класу
з біології тема «Обмін речовин і перетворення енергії»
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I.Початковий |
1 |
Учень (учениця) розрізняє структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму |
2 |
Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює частину навчального матеріалу про структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; критерії якості питної води; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму;критерії якості питної води, може повторити за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень (учениця) відтворює особливості енергетичного обміну клітин |
|
6 |
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння про єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму;роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) правильно відтворює особливості енергетичного обміну клітин автотрофних та гетеротрофних організмів; особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини; нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі людини; вміє наводити окрем власні приклади хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин |
8 |
|
|
9 |
Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я, систематизувати енергетичне і пластичне значення різних речовин, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) має повні, глибокі знання про єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму;роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини, здатний (а) використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих) |
11 |
Учень (учениця) має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх для порівняння обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній взаємозв’язок; уміє знаходити інформацію та аналізувати важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я |
|
12 |
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 10 класу
з біології тема «Спадковість і мінливість»
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I.Початковий |
1 |
Учень (учениця) розрізняє сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); |
2 |
Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу про типи мутацій; причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю, має нечіткі уявлення про сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює типи мутацій;причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); типи мутацій;причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю;може повторити за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень (учениця) відтворює типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю); здатний з помилками й неточностями дати визначення понять ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій |
|
6 |
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння про закономірності модифікаційної мінливості людини; типи мутацій людини; мутагенні фактори. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. Вміє застосовувати знання при порівнянні моногенних та полігенних успадкування ознак у людини; спадкову та неспадкову мінливість людини |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) правильно відтворює навчальний матеріал, знає застосування генетичних маркерів; явище зчепленого успадкування у людини; молекулярні механізми мінливості у людини; біологічні антимутаційні механізми; вміє наводити окремі власні приклади спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини; модифікаційної мінливості людини |
8 |
Знання учня (учениці) є достатніми, він (вона) застосовує вивчений матеріал під час розв’язування типових задач з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); робити висновки щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його (її) логічна, хоч і має неточності |
|
9 |
Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом про можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки);за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак;застосовує знання піл час складання схем родоводів; |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) має повні, глибокі знання про типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю);закономірності модифікаційної мінливості людини;типи мутацій людини;мутагенні фактори; здатний (а) використовувати їх для профілактики та терапії спадкових хвороб людини, робити висновки, про генотип людини як цілісну інтегровану систему, узагальнення щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників |
11 |
Учень (учениця) має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм про типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю);закономірності модифікаційної мінливості людини;типи мутацій людини;мутагенні фактори; аргументовано використовує їх для профілактики та терапії спадкових хвороб людини, робити висновки, про генотип людини як цілісну інтегровану систему, узагальнення щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників |
|
12 |
Учень (учениця) має системні, міцні знання про типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю);закономірності модифікаційної мінливості людини;типи мутацій людини;мутагенні фактори; усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати генотип людини як цілісну інтегровану систему, узагальнювати щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 10 класу
з біології тема «Репродукція та розвиток»
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I.Початковий |
1 |
Учень (учениця) розрізняє гіпотези старіння |
2 |
Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу про значення регенерації;суть та біологічне значення запліднення, має нечіткі уявлення про гіпотези старіння |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює значення регенерації;суть та біологічне значення запліднення; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; може повторити за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень (учениця) відтворює періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; здатний з помилками й неточностями дати визначення понять мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; |
|
6 |
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння періодів ембріонального та постембріонального розвитку людини. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. Вміє застосовувати знання під час роботи з мікроскопом |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) правильно відтворює навчальний матеріал, знає періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини, складає порівняльну характеристику статевих клітин людини; розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин;вміє наводити окремі власні приклади порушень клітинного циклу |
8 |
Знання учня (учениці) є достатніми, він (вона) застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; важливість профілактики онкологічних захворювань. Відповідь його (її) логічна, хоч і має неточності |
|
9 |
Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати інформацію про вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; важливість профілактики онкологічних захворювань, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) має повні, глибокі знання, здатний (а) використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення про вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; необхідність відповідального ставлення до планування родини. |
11 |
Учень (учениця) має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, уміє знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив;правил біологічної етики; біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини. |
|
12 |
Учень (учениця) має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; необхідність відповідального ставлення до планування родини. |